Loading...

Ik heb Corona gehad

Heeft u Corona gehad en bent u aan het herstellen? Hieronder leest u onze adviezen voor een voorspoedig herstel.

Welke voeding kan het herstel ondersteunen?

Om het proces van spierafbraak te stoppen en de aanmaak van spiermassa te stimuleren heeft u meer eiwit nodig, dan dat u voor de ziekte gebruikte. Deze eiwitten kunt u over de maaltijden van de dag verdelen plus een extra portie voor de nacht. Met een beschuitje met jam of een bakje vanillevla gaat u het niet redden, zeker niet bij het ontbijt.

Het belang van een eiwitrijk ontbijt!

In de herstelfase is het echt aan te raden om een eiwitrijk ontbijt te nemen. Dit is belangrijk omdat uw lichaam voor vitale processen veel bouwstoffen nodig heeft. En als u deze niet in de vorm van eiwit binnen krijgt, dan gaat u als het ware uw eigen spieren ‘opeten’ om bouwstoffen te mobiliseren en dat is nu juist wat u niet wilt.

Voorbeelden van een eiwitrijk ontbijt

Voorbeelden van een eiwitrijk ontbijt zijn: Skyr, kwark, omelet of roerei van 3 eieren of een bakje Bon Duo. Laat uw boterham of beschuitje nu even staan, uw lichaam heeft nu behoefte aan wat anders! En neem er wat fruit bij, bijvoorbeeld aardbeien, blauwe bessen of frambozen.

En bij mijn lunch?

Ook bij de lunch wilt u meer eiwit dan u voorheen waarschijnlijk gewend was om te nemen. Denk eens aan mozzarella met tomaat, tonijnsalade met tomaat en olijven, haring, zalm, een spinazie of champignon omelet, gepocheerde eieren of een goed gevulde kippensoep. Maak het u gemakkelijk- want u zult de puf niet hebben om lang in de keuken te staan.

Het belang van groente en fruit

Zowel bij het ontbijt als bij de lunch is het goed om wat fruit of groente met veel kleur te eten. Daarin zitten namelijk stoffen (antioxidanten) die helpen bij de afvoer van afvalstoffen uit uw lichaam. En daarvan heeft u na zo’n ziekteproces, waarbij u veel spiermassa heeft afgebroken en mogelijk ook medicijnen heeft gebruikt, flink wat van in uw lichaam zweven. Deze afvalstoffen zorgen er mede voor dat u zich vermoeid voelt en daar wilt u zo snel mogelijk vanaf.

Waarom vlees & vis?

Bij uw diner een portie vlees, vis of eiwitrijke vleesvervanger, deze mag wat kleiner zijn dan u gewend bent. Het eiwit van gehakt vlees wordt sneller opgenomen dan het eiwit van een biefstuk. Spinazie, bietjes, broccoli, tomaten helpen bij de afvoer van de eerder genoemde afval stoffen. Laat de aardappelen en pasta maar even staan als uw eetlust niet zo groot is.

Een glas water voor het eten

Uw maag zal wat sneller vol zitten dan u voorheen gewend was. Drink daarom een glas water voordat u gaat eten, in plaats van tijdens of na het eten, dat voorkomt een vol gevoel waardoor u misschien te weinig eet. Voldoende vocht is juist nu nodig om de eerder genoemde ongewenste afvalstoffen af te voeren.

Een toetje mag

Laat u verwennen of verwen u zelf met een toetje met vers fruit, bijvoorbeeld aardbeien of frambozen of een gepelde sinaasappel. En moeten uw darmen weer een beetje op gang komen, dan kunnen een of twee peren per dag u daar wellicht bij helpen. Mocht u veel last van uw keel hebben dat kunt u wat fruit (laten) pureren en in kleine porties invriezen. Zo’n vruchtenijsje is een lekker verfrissend tussendoortje of toetje.

Voor het slapen gaan

Neem voor het slapen gaan nog wat extra eiwit en wat antioxidanten. Een paar blokjes jonge kaas, wat noten en een paar cherrytomaatjes of een bakje Bon Duo zorgen ervoor dat uw lichaam ’s nachts doorgaat met het herstelproces.

Belangrijk!

Het is heel belangrijk om wat te bewegen en conditie op te bouwen.
Mocht u een hele zware IC opname achter de rug hebben dan is ons advies om een diëtist te consulteren. Deze kan met een persoonlijk voedingsadvies helpen bij uw herstelproces.

En last but not least…

Geniet af en toe van het zonnetje (wel ingesmeerd) op een goed beschutte plek!

Een voorspoedig herstel toegewenst!

Bepaal snel of u Corona heeft gehad

Nationale Covid (Corona) Immuuntest


Waarom een Covid-immuuntest?

  • Een vroegtijdige opsporing van antistoffen in uw bloed.

  • U wilt zekerheid of u mogelijk nog bevattelijk bent voor het Corona virus.
  • U wilt zeker weten of u nog iemand anders in uw omgeving zou kunnen besmetten met het Corona virus.
  • Al binnen 12 minuten heeft u de uitslag van uw Corona test.
  • De test kent een hoge betrouwbaarheid.
  • De test heeft een CE- keurmerk.